Rondreis Argentinië & Rio de Janeiro – Bob & Netty de Haan

Locatie: Argentinië & Brazilië

Reisperiode: november/december 2015

Dag Sietske,

Wij hebben je beloofd nog wat positieve en negatieve belevenissen te vertellen. De positieve belevenissen als compliment aan jou voor de goede organisatie en de negatieve voor eventuele aandachtspunten in volgende reisadviezen.

. Plaatselijke agenten:
De contacten met de plaatselijke agenten zijn over het algemeen goed verlopen.
In Salta was er een misverstand over het vluchtnummer, maar een toevallig aanwezige medewerker van het betreffende kantoor zag ons zoeken en heeft zeer efficiënt een taxi geregeld en de ervoor gezorgd dat de contactpersoon naar ons hotel kwam.
In Buenos Aires zijn we heel goed ontvangen door de plaatselijke contactpersoon. Toen de fietstour niet door kon gaan door de regen zijn we netjes door alle betrokkenen geïnformeerd, en kregen we een nieuwe afspraak voor de volgende dag. Toen was het prachtig weer met een zeer interessante fietstocht, soms door chaotisch verkeer, maar uitstekend begeleid. Een aanrader !!

.  Over alle overnachting plekken zijn we zeer tevreden en werden we vaak buitengewoon goed voorzien van advies en hulp. Ook de vlieg verbindingen liepen vloeiend.

.  In El Calafate waren we bijzonder gelukkig met drie dagen prachtig weer. Dus ook zeer tevreden over de twee dagen op de boot. Het hotel is erg goed: heel goede aandacht, diner in het hotel en prima advies voor eten in het stadje, (met breng en haal service)

.  Córdoba was prachtig, veel gezien en beleefd en een zeer gastvrij en zeer hulpvaardig hotelmanagement.

.  Alta Gracia is een prima uitgangspunt om wat van de omgeving en natuur te zien. En wat een mooie route door de bergen op weg naar het zuiden. De straatnamen in de route beschrijving naar het hotel in Alta Gracia hebben niet veel nut. Op de kritieke punten staan er geen straatnaambordjes. Wij hadden stadskaartjes geprint van Google Maps en daarmee ging het redelijk goed.

.  Op weg naar het Epic Hotel bij San Luis, kwamen we via de zuidelijke omweg die wij gekozen hadden in het doolhof van San Luis; geen enkele richtingaanwijzer. (daarvan hadden we nu net geen kaartje mee genomen.)

.  In Mendoza hadden we nog wel een tweede dag willen blijven om de stad te zien en een stukje van het Andesgebergte in te rijden. (dat dan maar een volgende keer.)
Wel hebben we op jouw advies de omweg vanaf San Luis via het Sierrra de las Quijadas National Park gereden. Een prachtig park, echt de moeite waard.
Jullie route aanduiding naar het guesthouse  ‘El Encuentro Posada’ is niet juist. De straatnaam aanduiding klopt niet. Het Guesthouse stuurt (op jullie verzoek) de echte routebeschrijving met tekening. We zijn zeer tevreden over dit guesthouse! Heel behulpzaam en goede adviezen. Zij hebben de wijn tour (en lunch tussendoor) voor ons prima georganiseerd.

.  Salta en het Hotel Villa Vicuña is een prima plek als uitvalsbasis voor de tochten in de streek. Zeer vriendelijke en behulpzame mensen, een comfortabele kamer en dichtbij het gezellige centrum.
Bovendien had het hotel een parkeermogelijkheid (tegen betaling) in de parkeergarage op 50 meter van het hotel. Het kantoor van Hertz gemakkelijk dicht bij.
Bij het vertrek uit Salta richting Cafayate hadden we vanaf de vroege ochtend een wolkbreuk over de stad. Hoogwater in de straten: poncho – blote voeten in slippers – vijf keer heen en weer lopen met de tassen onder de poncho – vervolgens door de stad in 40 cm water. Het is gelukt om Salta uit te komen en zuidelijk werd het weer steeds beter.

.  Salta , autoverhuur Hertz.
Daar zit een zeer onvriendelijke dame!  Nogal negatief en streng en we mochten beslist niet over de in ons reisplan geplande (onverharde) route langs de Saltings naar San Antonio.
Ze streepte direct de route nr. 40 door (dat is nog wel acceptabel) en direct daarna ook de geplande route naar San Antonio de los Cobres over de 79. (Er zat te veel “wasbord” in die route).
Op onze opmerking dat we via die geplande route naar San Antonio de los Cobres moesten, kregen we te horen dat we dan maar vanuit Purmamarca om moesten rijden via Salta.

. Purmamarca
Wat een geweldig mooie plek en heel goed hotel!  We hebben veel beleefd en gezien, ook op onze dag tour naar het noorden.
Wij zijn toch via de 79 naar San Antonio de los Cobres gereden, op een zeer rustige manier en dat ging prima. Bij de aflevering van de auto hadden we een zeer vriendelijke man. Er was geen schade aan de auto.

.  Demonstratie in San Antonio de los Cobres
Wij leerden dat er elk moment overal wel ergens een demonstratie kan zijn. In de steden zeker, maar ook op de weg bij San Antonio de los Cobres.
Toen wij in het hotel aankwamen was er enige consternatie rond een wegblokkade van vrachtwagens, direct boven het stadje op de route naar Salta.
Er kamen gasten lopend naar het hotel, de auto nog achter de blokkade op een half uur lopen. De blokkade zou nog wel een paar dagen kunnen worden aangehouden.
Wij zaten met het vooruitzicht terug te moeten via de “door mevrouw Hertz verboden route”.
De volgende morgen wilden we net vertrekken toen het bericht doorkwam dat de blokkade een half uur opgeheven zou worden om de toeristen door te laten. (Pffff!)

. De tocht naar Cafayate en Cachi was geweldig mooi en de hotels prima.

. Puerto Iguazú was helemaal geweldig; prima hotel in een tropisch regenwoud met een heel goed restaurant en de organisatie van de excursies naar de watervallen was perfect verzorgd en begeleid. Wij hadden ook nog een buitengewoon hoge waterstand, dus echte watervallen.

. Natuurlijk ging er ook nog wel eens iets minder goed, of helemaal fout. Hoewel we daar zonder al te grote problemen uit zijn gekomen, lijkt ons goed dat jij daar ook van weet:
1) Het is erg lastig om ergens geld te pinnen uit een ATM bij een bank. Het is bij veel banken niet mogelijk, of het is niet duidelijk welke van de machines een ATM is.
Wij hebben het een paar keer te vergeefs geprobeerd. Uiteindelijk hebben we een bank gevonden met stickers van alle mogelijke organisaties, in ieder geval Mastercard en Maestro plus iemand van de bank om het juiste apparaat aan te wijzen als ATM.
Op het vliegveld van Buenos Aires staat in de hal van de boarding desks een normale ATM waar het pinnen gaat zoals we gewend zijn.

Reactie Olaf Reizen: Deze reis is uitgevoerd ten tijden dat er vele restricties op de banken en de Argentijnse bevolking waren gelegd. Zo mocht er geen Argentijnse peso omgewisseld worden naar andere valuta en heerste er een zeer grote zwarte markt aan wisselkantoren die voor hoge wisselkoersen wel geld omwisselden. Ondertussen is deze situatie door de nieuwe Argentijnse regering aangepast en kan er gewoon weer gewisseld worden.

2) handbagage op Salta Airport
Wij hadden ieder één handbagage bij ons met ca. 1,5 kg. overgewicht. Die handbagage was tot zo ver nooit gewogen.
Bij incheck op Salta Airport voor onze vlucht via Bueno Aires naar Puerto Iguazú, en het afgeven van de ruimbagage (bij een vriendelijke nette dame op een goed verzorgd vliegveld, moest onze handbagage toch gewogen worden.
Deze werd te zwaar bevonden; vlug er wat uitgehaald. Een handbagage koffertje was nog 1,5 kg te zwaar en moest als ruimbagage meegenomen worden.
Het gaat allemaal een beetje snel en met die oplossing hebben we geen moeite, dus wij krijgen nog geen argwaan.
Het koffertje is vervolgens open gemaakt (het blijkt later dat het slotje gemakkelijk te ontcijferen is) Alles overhoop gehaald, een enorme rommel achter gelaten. Maar gelukkig niets kapot en niets gestolen. (Er zat ook niets van waarde in)
Alle bagage is weer goed aangekomen, maar het is geen leuke ervaring.
Het is aan te bevelen de handbagage altijd uit het zicht van de incheck te houden.  Zeker op het vliegveld van Salta. De handbagage wordt eigenlijk nooit gewogen en er worden ook geen handbagage labels gebruikt.
3) In het Golden Tulip hotel hebben we bij vertrek per creditcard de door ons gebruikte consumpties afgerekend. Waarschijnlijk is de creditcard in het hotel geskimd en is er die avond of nacht een poging gedaan de creditcard te misbruiken, echter zonder resultaat.
Onze bank heeft de activiteiten opgemerkt en de kaart geblokkeerd.

Reactie Olaf Reizen: helaas komt het voor in Argentinië (vooral in Buenos Aires) dat er via truckjes een poging tot beroving gedaan wordt. Altijd goed opletten op je bagage en het nergens zomaar neerzetten (altijd zelf vasthouden). Rio staat bekend dat er veel geprobeerd wordt om pin/credit passen te skimmen. Beste is om binnen in een bankgebouw te pinnen en voor de rest alles in cash te betalen.

Tot zo ver onze belevenissen.
Fijne feestdagen en wie weet tot ziens.
Hartelijke groet,
Bob en Netty de Haan – Ruiter

Relevante informatie bij dit reisverhaal