TRANSAMAZONICA – 4×4 (LAND CRUISER)

Locatie: Suriname,Venezuela,Guyana


PARAMARIBO – RIO DE JANEIRO

juli – 2016

Met jouw eigen Land Cruiser of 4×4 met andere naam dwars door het grootste regenwoud ter wereld. De Transamazonica begint in Paramaribo en doorkruist eerst het oerwoud van Suriname en Guyana en dan het stroomgebied van de Amazone en z’n machtige zijrivieren in Brazilië. Aanschouw de wonderen van het oudste en meest ongerepte gebied op aarde, waar de tijd heeft stil gestaan, de “Gran Sabana”. Hier tref je ook de hoogste waterval ter wereld aan, de Angel Falls. Een gebied dat door de grote ontdekkingsreiziger en wetenschapper Alexander von Humboldt als eerste Europeaan is bezocht. We steken de grens met Brazilië over, waarbij we van de regentijd naar de droge tijd rijden, door de klimaatzone heen. Deze wordt ruwweg gescheiden door de evenaar. In Manaus steken we met pontjes de machtige Amazonerivier over om vervolgens over de BR319 dwars door het oerwoud, via de grens met Bolivia door te steken naar de hoofdstad van Brazilië, Brasília. Het slotakkoord is ook buitengewoon. We volgen de Estrada Real, de oude ‘koninklijke’ goudroute, met z’n bijzondere koloniale dorpjes, om vervolgens te eindigen in de stad die je minstens één keer in je leven bezocht moet hebben: Rio de Janeiro.

Dag 1. Amsterdam – Paramaribo

Vlucht van Amsterdam naar Paramaribo. Aankomst in de loop van de middag. Overnachting in Berg en Dal of het Krasnapolsky. Voor alle deelnemers wordt hier het welkomstdiner georganiseerd.

Dag 2. Paramaribo – Nieuw Nickerie (220 km)

Na het ontbijt worden we met busjes naar de haven gebracht. Hier worden de auto’s opgehaald. De inklaring is dan al verzorgd. Na een stop bij de (super)markt en het pompstation vertrekken we westwaarts naar Nieuw Nickerie (220km). De weg leidt door het sfeervolle Coronie, de open rijstvelden, suiker- en bananenplantages en langs dorpjes met namen als Groningen en Wageningen. ’s Middags arriveren we in Nieuw Nickerie, alwaar we een aantal grensformaliteiten moeten uitvoeren. Dit wordt voor ons geregeld. Er zal hier tijd zijn voor een excursie naar Bigi Pan, een moerasachtig gebied. In dit gebied zijn er reeds 122 soorten vogels geteld. Overnachting is in hotel Residence Inn.

Dag 3. Nieuw Nickerie – Georgetown (230 km)

Om 9 uur vertrekt het eerste pontje met auto’s over de Corantyne rivier om Guyana binnen te komen. Na deze tropische modderrivier overgestoken te hebben, rijden we noordwaarts naar de hoofdstad Georgetown (230km). We zien de invloeden van India, Nederland en Groot Brittannië aan ons voorbij trekken. In Georgetown is er de optie om een excursie per vliegtuigje naar de Kaieteur waterval te maken midden in het regenwoud. Deze heeft een vrijval van ruim 240 meter! De waterval kan zowel vanuit de lucht als vanaf de grond worden bewonderd, onder begeleiding van een Indiaanse gids. Deze waterval kan niet over land bereikt worden! Overnachting in het Grand Coastal hotel.

Dag 4. Georgetown – Iwokrama (330 km)

’s Ochtends zullen we zuidwaarts rijden, eerst nog even over verharde wegen (ca. 100km), maar al snel is de enige optie de onverharde bauxietweg door het regenwoud, richting het resort Iwokrama, midden in het regenwoud, midden in het land, aan de imposante Essequibo rivier. De weg is hard, met gaten. De moessonregen vult deze ongetwijfeld op. Onderweg is er een lunchplek in een mijnwerkersdorpje, een rivierkruising met een pont en eindeloos groen woud. In Iwokrama overnachten we in chalets die verspreid staan opgesteld in een grote opening in het woud aan de rivier. Centraal gelegen is het luchtige gemeenschapshuis van waaruit mooi uitzicht is over de rivier. Hier worden maaltijden geserveerd. Het barst hier werkelijk van de dieren.

Dag 5. Iwokrama – Santa Elena ( 520km)

De tweede etappe over de bauxietweg (ca. 200km) leidt door nog meer woud, over nog meer stroompjes en langs nog meer brulapen en overstekend wild om uiteindelijk, voor de grens met Brazilië de open ruimte in te rijden. In Lethem verlaten we Guyana, en gaan we links rijden in Brazilië. Via de regionale stad Boa Vista zal de route noordwaarts gaan, door de savanne, naar de Venezolaanse grens, de Gran Sabana binnen. De overnachting in het dorpje Santa Elena (320km van de Guyanese grens) is in een sfeervol resort. Het is hier een heus Land Cruiser Walhalla. Het straatbeeld is gevuld met klassiekers. De Gran Sabana is een uitgestrekte hoogvlakte grenzend aan het Amazonegebied. Deze op 900m boven de zeespiegel gelegen bizarre weidse savannen worden gedomineerd door tientallen spectaculaire watervallen en mysterieuze tafelbergen die hoog boven de stille, savanne uitsteken. In dit gebied bevindt zich de hoogste waterval ter wereld; de Angel Falls met een vrije val van bijna 1.000 meter. De tafelbergen of “tepuis”, in de taal van de lokale Pemón-indianen, zijn resten van het oeroude Guayanamassief of Guayana-schild, dat nog dateert uit de periode dat Amerika en Afrika één continent vormden. Overnachting hotel Anaconda.

Dag 6. Santa Elena – ‘rustdag’

Vandaag is de eerste rustdag, in misschien wel het mooiste gebied op aarde. Arthur Conan Doyle heeft er zijn beroemde boek “the lost World” aan gewijd. In de verte zie je de Roraima Tepuy, een eiland in de tijd, waar op de top dieren voorkomen die alleen daar te vinden zijn. Hier bevindt zich ook de spectaculaire waterval Aponwao, in het Pemon: Chinak Meru, genaamd. In dit prachtige gebied met watervallen en kronkelige rivierbeddingen kun je (half) edelstenen, jaspis genaamd, vinden. Er is de mogelijkheid om 4×4-tocht is de bergen in te maken. Vier uur lang moet er technisch gereden worden, waarbij het vooral aankomt op stuurtechniek en de juiste versnelling. Droge rotsen en gravel met spleten en geulen leiden ons omhoog, door beken heen, naar een prachtig eenzaam gelegen resort met kampeerspots en chalets. Van hieruit kan men nog een 4×4-toetje nemen door een pad naar een verlaten goudmijn te verkennen.  Indien men voor deze optie kiest, wordt er overnacht in Cantorama.

Dag 7. Santa Elena – Boa Vista (240km)

Na het ontbijt rijden we naar de grens met Brazilië. De grensovergang met het bijbehorende documenten ritueel zal de nodige tijd in beslag nemen. Na de grens begint het eerste traject door de deelstaat Roraima. De weg naar Boa Vista is zeer goed begaanbaar. Boa Vista, fraai gelegen op de oever langs de Rio Branco, heeft ongeveer 300.000 inwoners en is de enige Braziliaanse hoofdstad die geheel boven de evenaar ligt. Overnachting in het Eco hotel.

Dag 8. Boa Vista – Manaus (780km)

Vroeg vertrekken voor een lange reisdag. De route BR174 is de enige verbindingsweg in dit gebied tussen Boa Vista en Manaus. Het wegoppervlak ligt er nagenoeg als een biljartlaken bij. We rijden dwars door het leefgebied van de Waimiri Atroari indianen. Hier is verkeer op de hoofdweg alleen toegestaan tussen 6 en 18 uur. Halverwege passeren we de evenaar. Altijd weer een bijzondere gebeurtenis. We rijden nu door de deelstaat Amazonas en komen tegen het einde van de dag aan in Manaus. We overnachten in het mooie hotel Tropical, gelegen aan de Rio Negro. Manaus is de hoofdstad van de staat Amazonas in Brazilië en telt ongeveer 2 miljoen inwoners. Omstreeks 1650 was Manaus niet meer dan een tentenkamp aan de Rio Negro van waaruit jacht werd gemaakt op indianen voor de slavenhandel. In 1669 bouwden de Portugezen een fort, São José da Barra, om zich te beschermen tegen een Spaanse invasie langs de rivier de Amazone. In 1832 kreeg de nederzetting het statuut van “vila” en droeg het de naam Manaus, genoemd naar de indianenstam Manaó. Manaus werd belangrijk aan het einde van de 19e eeuw toen de rubberhandel de stad fabelachtige rijkdom verschafte. Het uit 1896 daterende neoklassieke operagebouw Teatro Amazonas staat als schoolvoorbeeld voor de uiting van die welvaart. In 1913 stortte de rubberprijs in en verarmde de stad. Sinds 1967 heeft de stad het statuut van economische vrijhandelszone en vindt de industrie zijn weg terug tot diep in het Braziliaanse Amazoneregenwoud. Er vindt petroleumraffinage plaats en er is veel handel, onder meer in noten en exotisch hout. De Amazone is tot Manaus bevaarbaar voor grote zeeschepen. Aan de rivier staat de Mercado Municipal uit 1882. Dit gietijzeren marktgebouw is gebaseerd op de Parijse Les Halles. Binnen is een levendige vis- en groentemarkt. Op ongeveer 15 km van het centrum van Manaus vloeien de Rio Solimões en de Rio Negro samen om dan de Amazone te vormen. Deze ontmoeting van wateren (Encontro das Águas) is een grote toeristische trekpleister. De verschillen in temperatuur, stroomsnelheid en samenstelling van beide waterstromen zorgen voor bijzondere effecten. In de namiddag kunnen er excursies worden ingepland of aan de auto worden gesleuteld, mocht dat nodig zijn.

Dag 9. Manaus – Igapó-Açu (240km)

De komende dagen wacht het zwaarste traject van de Transamazonica over de beruchte BR 319. De route is grotendeels onverhard en er moeten meerdere rivieren gepasseerd worden met ponten en houten bruggen. Na de oversteek van de Amazone is het eerste deel van de route goed gangbaar. Maar daarna begint een traject over een “pad” door het oerwoud. Ook midden in de droge periode vallen er regenbuien en dan wordt de weg zwaar. Een ware uitdaging voor de Toyota’s. De groep rijdt langzaam zuidwaarts. Maar voor het zover is hebben we nog een ‘relaxte’ overnachting bij Igapó-Açu op 240 km rijden van Careiro. We moeten hier voor het donker aankomen om het pondje te kunnen nemen naar de overkant, waar een prachtige plek op ons wacht. Hier is de mogelijkheid om met Rivierdolfijnen te zwemmen. Er zijn hier 12 ‘bedden’, de rest zal hier in de meegebrachte hangmatten overnachten.

Dag 10. Igapó-Açu – Embratel (ca. 230km)

Vroeg op, dat moge duidelijk zijn, voor het zwaarste traject van de reis. Kijk niet teveel YouTube filmpjes met de titel BR319, dan kun je wel eens van slag raken. Hele slechte stukken worden afgewisseld met wat betere stukken, en dan heb je nog wel eens het gevoel dat het wel meevalt om dan vervolgens weer met je neus op de feiten te worden gedrukt. We moeten hier ook echt samen rijden. Om de 45 kilometer passeren we een Embratel post. We rijden met een gemiddelde van iets boven de 20 kilometer per uur, dus de Embratel post die we na twee uur zullen zien zal de laatste zijn die we passeren. We moeten uiterlijk om 5 uur aankomen om het kamp op te slaan. Overnachting in de meegenomen hangmatten die we daar provisorisch zullen ophangen. Avondmaaltijd bestaat uit meegebrachte blikjes naar eigen keuze. Breng aanstekers mee voor kampvuur.

Dag 11. Embratel – Humaita (ca. 200km)

Afhankelijk van hoe ver we zijn gekomen op de BR 319, zal een aanzienlijk minder zwaar stuk volgen tot aan Humaita. Wij kwamen op de proefrit al aan rond 13.00 in de verrassend schone en mooie stad. Humaita is een stad aan de Rio Madeira, in het zuidelijke Amazone gebied. De stad is opgebouwd door de pioniers en veeboeren. De BR 319 vanaf Manaus kruist hier de oost-west route van de Transamazonica. Overnachting in het plaatselijk Correa hotel. Hier kan ongetwijfeld aan de auto worden gesleuteld.

Dag 12. Humaita – Cacoal (650km)

Een relatief lange etappe wacht, maar wel onder goede omstandigheden. Vanaf Porto Velho gaat de route door een savanne-achtig landschap van uitgestrekte veelanderijen en houtproductiebossen. De weg, de BR364 is een tweebaansweg en geheel geasfalteerd. Wel is er veel vrachtverkeer. Het is de hoofdverbinding tussen het uiterste westen van Brazilië en het dichtbevolkte zuidoosten. Overnachting in Cacoal, een heus resort, met een privé parkeerplaats voor je eigen chalet. Hier tref je ook weer overal dieren die je zoal in de Amazone kunt vinden. Vooral veel Ara’s.

Dag 13. Cacoal – Paco das Onças (500km)

We rijden door Rondonia, een gebied waar delen van de oorspronkelijke vegetatie nog niet zo heel lang geleden zijn gekapt, en waar nu vee graast. Via Vila Bela, een klein karakteristiek plaatsje dat leeft van de veeteelt, rijden we naar Paço das Onças en komen we aan bij een pousada aan de Rio Guaporé. Pousada Pacos das Onças ligt op een fantastische locatie. Vlakbij zwemmen roze zoetwaterdolfijnen en aan het eind van de middag vliegen er blauwe en rode ara’s over. In de omgeving van de pousada worden regelmatig jaguars gesignaleerd. Aangrenzend heb je het Nationale Park, Noel Kempff genaamd. Samen met Manu is dit Nationale Park qua fauna het meest divers van Zuid-Amerika.

Dag 14. Pacos das Onças – rustdag

Deze rustdag staat in het teken van veel dieren en een bezoek aan Bolivia. Per boot kunnen we een excursie maken op zoek naar de jaguar en andere in het wild levende dieren. Wanneer er weinig neerslag is gevallen is het water in de vele riviertjes, zoals de Rio Verde, zo helder dat je er tropische vissen, schildpadden en zelfs roggen kunt zien zwemmen. Op de strandjes langs de oever liggen de kaaimannen. Vaak slapend, maar o zo waakzaam. En dan zijn er nog de vele bontgekleurde vogels en de capibara’s. Dit wordt een unieke belevenis op het water midden in het tropisch oerwoud.

Dag 15. Pacos das Onças – Chapada do Guimaraes (660 km)

Bij Pontes e Lacerda komen we terug op de BR 174. De route voert over een redelijk goed onderhouden geasfalteerde wegen naar Cuiabá. Onderweg passeren we een opvallende tafelbergformatie met prachtige watervallen. Mooie gelegenheden om te zwemmen en verkoeling te zoeken. De route gaat langs het noordelijke deel van de Pantanal, een van de grootste natuurgebieden in Brazilië. Met een kleine omweg door dit wonderschone natuurgebied bereiken we Chapada. Overnachting in pousada Penhasco.

Dag 16. Chapada – Barra do Garcas (450 km)

Een afwisselende route dwars door het heuvellandschap van Mata Grosso. De route gaat over de BR 70. Mooie weggedeelten worden afgewisseld met omleidingen over de oude route die soms door rivierbeddingen voeren. Een ontspannen en spannende rit tegelijkertijd.

Dag 17. Barra do Garcas – Brasília (500 km)

Vandaag een route door de vlakten en hooglanden van de deelstaat Goyas. Het is de oude en spectaculaire verbindingsweg tussen West-Brazilië en de hoofdstad van Brazilië.Met afwisselend goede en minder goede trajecten met omleidingen door de omgeving. Brasília is geheel gebouwd volgens ontwerp van de vermaarde architect Oscar Niemeyer. Via de historische stadjes Goias en Pirenopolis komen we in deze bijzondere stad aan.

Dag 18. Brasília – rustdag

Brasília moet je gezien en meegemaakt hebben. Er staat een rondreis door de stad op het programma en er wordt een excursie georganiseerd naar Chapada dos Veadeiros. Chapada dos Veadeiros is onderdeel van de hoogste vlakte in Centraal-Brazilië. De regio is van uitzonderlijke schoonheid dankzij uitgestrekte hoogvlaktes met watervallen en kristalheldere bronnen. Dit is het brongebied van de grote rivieren als de Parana en de Rio Francisco.

Dag 19. Brasília – Diamantina ( 665km)

We gaan naar Diamantina in de deelstaat Minas Gerais. Diamantina, de naam zegt het al, ligt midden in het mijngebied waar veel diamanten worden gedolven. Een prachtig dorp aan het begin van de Estrada Real, de oorspronkelijke goudroute. In de deelstaat Minas Gerais heerste in de 18e eeuw een ware goudkoorts. Honderdduizenden gelukzoekers trokken het toen nog nauwelijks betreden Braziliaanse binnenland in op zoek naar goud en edelstenen. De “koorts” was gebaseerd op heuse overvloedige goudvondsten! Meer dan 500.000 kilo goud is uit de bodem gehaald. We overnachten in verschillende pousada’s.

Dag 20. Diamantina – Ouro Preto (380km)

De ‘eerste’ etappe van de Estrada Real staat op het programma. Een prachtige route dwars door de oude mijngebieden, leidt naar Ouro Preto. De stad Vila Rica (rijke stad), het huidige Ouro Preto had destijds al ruim 300.000 inwoners en was daarmee de grootste stad van héél Brazilië. Tijdens het bezoek aan de stad waan je je in een meesterstuk van koloniale architectuur. Er zijn meer dan 20 kerken in barokstijl, vele musea waaronder het museum van de mineralen te midden van smalle straatjes en pleintjes. Sinds 1980 staat Ouro Preto op de lijst van Wereld erfgoed bij de UNESCO. Een paradijs voor liefhebbers van historie en koloniale architectuur en kunst! Overnachting in verschillende pousada’s.

Dag 21. Ouro Preto – Itamonte (230km)

Via Ouro Branco en Congonhas rijden we op de originele Estrada Real. Bij Barbacena gaan we het binnenland in op weg naar Santa Rita de Ibitipoca. Een route dwars door prachtig landschap met fantastische vergezichten. Vandaag hebben we echt de tijd om alles op te snuiven en foto’s te maken. We vervolgen onze weg over de westelijk Estrada Real en rijden over wederom een prachtige weg via Caxambu en Pousso Alto naar Itamonte, wat aan de voet van het  nationale park van Itatiata ligt. Overnachting op 1.600m in hotel Sao Gotardo.

Dag 22. Itamonte – Paraty (390km)

Relaxte dag van Itamonte naar Paraty. Ik raad aan om nog even naar de voet van de Agulhas Negras te rijden, één van de hoogste bergen in Brazilië met bijna 3.000m. Dan vervolgen we de weg over het laatste stukje Estrada Real, naar Paraty, één van de mooiste dorpjes van Brazilië, waar de tijd lang heeft stil gestaan.  Overnachting in of rond Paraty.

Dag 23. Paraty – Rio de Janeiro (260 km)

We rijden langs één van de mooiste kustwegen van Brazilië voor de laatste etappe, de Costa Verde, in normaal gesproken ca. 5 uurtjes naar Rio de Janeiro. Het zal nu wel druk zijn, zo vlak voor de Olympische spelen. Een bijnaam van de stad is Cidade Maravilhosa, wat de ‘Prachtige Stad’ betekent. De finish van de Transamazonica is uiteraard op de Copacabana.

Dag 24. Rio de Janeiro

’s Ochtends worden de auto’s naar de haven gebracht.
Zonder de Suikerberg en de Corcovado te hebben beklommen is het bezoek aan Rio niet compleet. Vandaag bestaat de mogelijkheid om een excursie te maken naar deze 2 hoogtepunten. De Suikerberg (Pão de Açucar) is het visitekaartje van Rio en ligt aan de monding van de Baai van Guanabara. Vanaf de top heb je een schitterend uitzicht over de oceaan, de stad en de stranden van Flamengo en Copacabana. Aan de voet van het 33 m hoge imposante Christusbeeld (Corcovado), kun je genieten van een geweldig uitzicht over de stad. Vanavond de afronding van de Transamazonica met een slotdiner en een feestavond op een unieke locatie in Rio de Janeiro.

Dag 25. Rio de Janeiro – Amsterdam

In de loop van de middag worden we naar het vliegveld van Rio de Janeiro gebracht voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Foto’s

Klik hier voor de foto’s van de proefrit, gereden in juni 2015

Kosten Transamazonica 4×4:

De kosten zijn voorlopig gebudgetteerd op 5.800 euro per deelnemer (2 personen met 1 auto).

De definitieve reissom wordt in het voorjaar van 2016 vastgesteld.

In het budget is opgenomen:

  • het volledige reisprogramma
  • de overnachtingen op basis van 2-persoons kamers
  • gezamenlijke avondmaaltijden en ontbijt op de reisdagen (13 stuks)
  • het transport van de auto per boot
  • de vliegreis van en naar Amsterdam
  • de voorbereiding en de organisatie
  • de reisbegeleiding en het routeboek
  • de technische en medische begeleiding.

De kosten van verzekeringen, douane documenten, visa en brandstof zijn niet inbegrepen.

De betaling dient in 4 termijnen plaats te vinden. De eerste termijn is het inschrijfgeld en bedraagt 550 euro per persoon. Het inschrijfgeld wordt niet gerestitueerd, tenzij er sprake is van medische redenen.

Nota Bene:

  • Prijzen op basis van beschikbaarheid van de locaties bij boeking. Door het specifieke karakter van onze reizen gebruiken wij meest kleine en sfeervolle hotels. Het risico hierbij is dat deze sneller “compleet” geboekt zijn waardoor wij uit moeten wijken naar een andere locatie dan in de offerte gegeven. Wij bieden alleen een alternatief aan voor dezelfde prijs als de alternatieve locatievergelijkbaar in stijl en diensten is.
  • Een goede reisverzekering is verplicht, zodat je in geval van nood goede assistentie hebt. Bovendien kunnen de kosten flink oplopen.
  • Bij inkoop in lokale valuta kan de uiteindelijke prijs afwijken in verband met koerswijzigingen. Ten tijde van de offerte/factuur hanteren wij de dan geldende dagkoers. Bij sterke koerswijzigingen vindt er 8 weken voor vertrek een herberekening plaats op basis van de dan geldende koers (hierdoor kan de reissom hoger of lager uitvallen). Bij onmiddellijke betaling van de volledige reissom kunnen er geen prijswijzigingen meer worden doorgevoerd.
  • In geval van vertragingen of omleidingen van vluchten kan het voorkomen dat er bij de aansluitende transfer additionele kosten doorberekend moeten worden.
  • Onze in reisbeschrijvingen genoemde routes zijn altijd onder voorbehoud. Weersomstandigheden en lokale omstandigheden kunnen afwijkingen van deze routes noodzakelijk maken. Veiligheid van de reiziger staat altijd voorop, daarom kan een beslissing met betrekking tot reisroute of reisprogramma nooit aangevochten worden. Eventuele extra kosten die in dit soort situaties ontstaan komen ten laste van de klant. Olaf Reizen kan hier, om redenen van redelijkheid en billijkheid van afwijken. Een en ander echter uitsluitend te zijner beoordeling.
  • Alle handelingen en communicatie vallen onder de algemene voorwaarden van T&O Travel / Olaf Reizen zoals geregistreerd bij de Kvk en volgens de GGTO bepalingen. De voorwaarden staan ook vermeld op de website: www.olafreizen.nl
  • Met Olaf Reizen ga je gegarandeerd op reis. Olaf Reizen is aangesloten bij de Stichting GGTO, het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators. De Stichting GGTO staat er voor garant dat u het reeds betaalde deel van uw reissom terugkrijgt indien de touroperator in financieel onvermogen zou komen. Dit kan zijn vóór uw vertrek maar ook tijdens uw verblijf op locatie. Door de touroperator wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van € 15 per boeking aan het Garantiefonds betaald. Hiermee wordt het garantiefonds onderhouden. Lees meer over deze garantieregeling op de website: www.stichting-ggto.nl

Relevante informatie bij deze voorbeeldreis

bel ons