Marcel & Anja – Roadtrip door Costa Rica

Locatie: Costa Rica
Reisperiode:
november 2017

23 dagen – Costa Rica

We hebben via Olaf Reizen een reis van 23 dagen door Costa Rica gemaakt. Een supermooie en afwisselende reis waar we veel van Costa Rica hebben gezien. De combinatie van natuur, activiteiten die je kan doen, zelf met je auto op pad, gastvrijheid en bijzondere Ecolodges waar we zijn geweest maakt dat deze reis echt een aanrader is. Wij kijken met een grote glimlach terug op deze reis!

Onderstaand vind je een overzicht van onze reis om je een beeld en tips mee te geven als je naar Costa Rica gaat.

Algemeen

• Je bent op de meeste plekken maar twee nachten. Het is daarom handig om vooraf al te kijken wat je in de omgeving wilt/kan doen.
  • Kijk ook of je onderweg nog iets kan doen of combineren. Als je bv `s ochtends na het ontbijt vertrekt dan heb je gedurende de dag tijd om iets te doen. Anders heb je het risico dat je op reisdagen alleen maar in de auto zit en dat is jammer omdat je onderweg ook genoeg kan zien/doen.
  • De meeste activiteiten met dieren zijn rond zonsopgang en zonsondergang. Ook de meeste National Parken gaan rond 16.00 dicht. Vroeg opstaan hoort er daarom helemaal bij om zoveel mogelijk uit je dag te halen J

Na een prima vlucht kwamen we aan in San Jose waar we gelijk naar ons eerste hotel werden gebracht. Fijn dat dit zo geregeld was en dat we niet gelijk in de huurauto door het verkeer van San Jose hoefden te rijden na een lange vlucht. Wij zijn vanaf Schiphol via Parijs naar Costa Rica gevlogen. Vertrektijd vanaf Schiphol was 10.30 uur en we kwamen in Costa Rica aan rond 19.00 uur plaatselijke tijd. Hierdoor heb je niet veel aan je eerste dag maar qua reisduur en aankomsttijd vonden wij dit geen probleem.

San Jose, Tacacori Eco Lodge

De huurauto werd de volgende ochtend gebracht en onze vakantie kon echt beginnen. Helaas was de vulkaan Poas dicht waardoor we een koffie tour bij Doka koffie hebben gedaan, aanrader! We wilden nog een chocoladetour gaan doen maar na 15.00 was er geen rondleiding meer beschikbaar. De Eco Lodge was prima om in de vakantiestemming te komen en Costa Rica te ontdekken.

Palo Verde, La Ensenada

Niet wetend wat je onderweg gaat zien en hoe de wegen eruit zien op pad naar onze volgende locatie. Vooral het laatste stuk van deze rit reden we voor ons gevoel alleen maar verder van de bewoonde wereld en hadden we geen idee waar we uit zouden komen. Maar wat een mooie plek bij de Golf van Nicoya! We zijn hier 2 nachten geweest en de eerste dag zijn we gewekt door de brul apen in de bomen. We hebben in de vroege ochtend de boottocht gedaan. Erg leuk en mooi om te doen en veel vogels, krabben, lepelaars en andere dieren gezien. In de middag en avond hebben we in de omgeving gewandeld en bij het zwembad gezeten. In de directe omgeving van La Ensenada is niet heel veel te doen vandaar dat 2 nachten prima zijn. Eten doe je bij La Ensenada zelf omdat er in de directe omgeving geen eetgelegenheden zijn.

Playa Hermosa, Villa del Sueño

Op naar de kust en de zee! De route naar Playa Hermosa was super mooi. Het hoogseizoen moest nog beginnen waardoor nog niet alle restaurants en activiteiten open waren. Als je van wateractiviteiten houdt is het leuk om hier 3 ipv 2 nachten te blijven. Je kan hier namelijk duiken, snorkelen, zee kanoën of gewoon relaxen op het strand. Wij hadden hier wel een nachtje langer willen blijven ook omdat Villa del Sueno een fijn en gastvrij hotel is. Op het strand hebben we een snorkeltour geregeld. Dat had heel mooi en leuk kunnen zijn ware het niet dat we 2 keer door kwallen zijn gebeten L Rechts aan het einde van het strand zit een top eettentje “La Casita del Marisco”. Hier hebben we 2 keer gegeten omdat het zo lekker was. Pizzeria Bocelli in de straat bij het hotel was een minder groot succes.

Tenorio, La Carolina Lodge

Onderweg naar La Carolina Lodge hebben we de watervallen van Bagaces bezocht. De watervallen zijn tof om te bezoeken, neem vooral zwemkleding en een handdoek mee zodat je kan zwemmen bij de watervallen. La Carolina Lodge vonden we echt een supergave plek. De huisjes, de hottub, de verlichting van de kaarsen in de avond, het eten en de fantastische koks, het hele plaatje klopte. We hopen dat deze plek niet te groot en te toeristisch wordt zodat het vriendelijke en romantische bewaard blijft. We hebben de volgende dag Rio Celeste bezocht en daar de lange wandeling gedaan. Heel bijzonder om het water zo helder blauw te zien! We hadden hier in de buurt graag willen raften maar dit was te ver weg om te combineren met een bezoek aan Rio Celeste. Later kwamen we erachter dat we dit op de heenweg vanaf Playa Hermosa makkelijk hadden kunnen combineren.

Vanaf La Carolina Lodge hebben we de weg binnendoor genomen naar Rio Celeste. Deze weg was echt doorbikkelen en we waren blij met onze 4WD auto J Vanaf La Carolina Lodge naar Juanilama was het wel weer prima om de weg binnendoor te nemen. In de reisomschrijving stond dat deze weg slecht begaanbaar was. Eerder tijdens de reis hadden we een Duits stel ontmoet en zij hadden deze weg ook gereden en gaven aan dat de weg goed begaanbaar was. Dit scheelde ongeveer 1.5 uur omrijden.

Juanilama, Homestay

Vanaf La Carolina Lodge kun je als je zin hebt een wandeling maken bij National Park Arenal. De wandeling duurt max 2 uur. Plan het wel zo dat je voor het donker weer op de volgende plek bent. We waren zelf iets voor het donker in de buurt van Juanilama maar konden de juiste afslag niet vinden. De beschrijving klopte niet helemaal en ook was Juanilama op de tom-tom niet te vinden waardoor we ongeveer 2 uur hebben gezocht. In het donker op slechte wegen is dat niet echt een aanrader. GPS coördinaten zijn dan handig om te hebben. De Homestay zelf vonden we een leuk idee maar, doordat wij geen Spaans spreken en de familie waar we sliepen geen Engels, was communiceren bijna niet mogelijk. Dit zou wel een tip zijn voor als je de Homestay als onderdeel in je reis opneemt.

Maquenque Ecolodge

Wat een gave plek! We waren hier rond lunchtijd waardoor we gelijk in de middag mee konden met een wandeling door het regenwoud. Wij hebben alle tours op het park gedaan waarvan we de boottour en de nighttour het leukst vonden. Elke tour is anders, de gidsen zijn leuk en weten veel en ook met de andere gasten op het park was het gezellig. Bij de Ecolodge zijn heel veel vogels te zien en ook onderweg met de boottour hebben we krokodillen en apen gezien. De voederplek voor de vogels bij het restaurant is tof omdat je heel veel vogels ziet als je lekker aan het eten bent. Echt een aanrader om naar deze Ecolodge te gaan.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Hacienda La Isla

Het leuke van deze reis is dat je geen idee hebt wat je op de volgende locatie gaat aantreffen. Bij Hacienda La Isla sliepen we in het kapelletje (kamer 7), een hele mooie en romantische plek! Op de weg naar Haciende La Isla hebben we een chocoladetour gedaan vlakbij Puerto Viejo (“best chocolate tour”). Hiermee steun je ook de lokale community. We hebben de volgende dag een zipline en rafting tour gedaan. Leuk om de hele dag zoet mee te zijn. De hoteleigenaar had dit voor ons geregeld, top! De volgende dag vroeg eruit om naar Tortuguero te gaan. In de beschrijving stond dat we om 8.00 bij een restaurant moesten zijn. Eenmaal daar aangekomen bleek dat we veel te vroeg waren en we pas om 9.00 zouden vertrekken. De huurauto moesten we hier laten staan voor een autowissel.

Mawamba Lodge Tortuguero

Toen de touringcar aankwam was het voor ons wel even omschakelen dat we met een reisgezelschap de komende dagen op zouden trekken. Na alle rust en kleinschalige hotels was dit even wat anders. Uiteindelijk was het heel gezellig en hebben we veel lol gehad met de gasten uit de groep. De bus en bootreis naar Tortuguero zijn al een belevenis op zich en onderweg is veel te zien zoals bananenplantage, smalle bruggen, apen, vogels en krokodillen. Op dag 1 hebben we de wandeling naar het dorpje gedaan en op de weg terug nog een sloth gezien. Op dag 2 hebben we een kayaktour gedaan in de ochtend (aanrader!) en in de middag een boottrip. Omdat het schildpaddenseizoen al was afgelopen hebben we de hoofdattractie (schildpadden) niet gezien. We zouden Tortuguero daarom eerder aanraden tijdens het schildpaddenseizoen. Buiten het schildpaddenseizoen kun je de activiteiten die vanaf Mawamba Lodge worden georganiseerd nl ook op andere plekken in Costa Rica doen. Ook hebben we in de 2e nacht slecht weer gehad, veel wind, regen, stroom uitval etc waardoor we wel weer aan wat warm weer toe waren J De huisjes op de Mawamba Lodge waren prima. De autowissel was goed geregeld. Ondanks het slechte weer was de auto op tijd en konden we zelf weer verder rijden.

Puerto Viejo de Limon, Azania Lodge

Hier hebben we pech gehad met het weer helaas. De storm was nog niet helemaal over waardoor we niet in de zee konden en ook andere water-activiteiten niet mogelijk waren. Van wat we van Puerto Viejeo de Limon hebben gezien kunnen we ons voorstellen dat dit een super relaxte plek is met mooi weer. De relaxte sfeer in combinatie met de mooie stranden, duiken, snorkelen, dolfijnen spotten etc maakt dit een mooie vakantiebestemming. Ondanks het weer hebben ons prima vermaakt met een wandeling, een bezoek aan het Jaguar Rescue Center (aanrader, heeft ons heel positief verrast!), een chocolademassage/scrub en we hebben een ochtend de auto gepakt en gewoon rondgereden om de omgeving te zien. We hebben een keer bij de Aziane Lodge gegeten en 2 keer in het dorpje zelf. Je kan de auto pakken naar het dorpje maar ook lopend is dit goed te doen.

Turrialba, Guayabo Lodge

Na een mooie tocht langs bergweggetjes kwamen me aan bij Guayabo Lodge. Door de mist en de regen hadden we helaas geen zicht op de vulkaan en konden we van de omgeving ook niet veel zien. In de planning stond San Gerardo de Dota als volgende bestemming. Omdat het weer daar ook weer slecht zou zijn hebben we besloten om dit te skippen en zijn we weer naar de Pacific (Playa Hermosa, Villa del Sueño) gereden. Wel een eindje rijden maar dit hadden we wel over voor een paar dagen zon!

Omdat dit de laatste dagen van de vakantie waren hebben we niet heel veel activiteiten meer ondernomen. Wat we nog wel hebben gedaan en wat leuk was om te doen is het zee kanoën. Met je kano kun je dan naar een supermooi strandje in de baai bij Playa Hermosa kanoën. Het water is daar heel helder en het zee kanoën is voor de afwisseling leuk om te doen.

Op de laatste dag zijn we vroeg vertrokken vanuit Playa Hermosa richting San Jose om de auto weer in te leveren en terug te vliegen naar huis. We hadden graag nog heel veel langer gebleven om nog meer van Costa Rica te zien!

Relevante informatie bij dit reisverhaal