Huwelijksreis Elly & Dorie – Brazilië

Locatie: Brazilië

Vooraf willen wij Olaf Reizen complimenten maken over de voorbereidingen van onze reis en ook achteraf over de gehele reis die geweldig verzorgd en geregeld was.

Na aankomst in Rio werden wij op het vliegveld opgewacht en naar onze eerste locatie gebracht,
een kleinschalig hotelletje Cool Beans in de wijk Theresa. We werden hartelijk ontvangen en toen men hoorde dat dit onze huwelijksreis was werd er spontaan een fles champagne opengetrokken en de eigenaar dronk gezellig met ons een glaasje. De kamer was perfect, een goed bed en heerlijk  schoon. Het ontbijt was goed verzorgd en uitgebreid met gebakken eieren naar ieders wens en een eigen gemaakte bananencake.
Hierna werden we door onze gids opgehaald, en zij bleek heel veel van Rio te weten en wilde het ons ook echt naar de zin maken wat haar ook zeker gelukt is. We hebben veel van Rio kunnen zien en ze nam hier ook alle tijd voor. De suikerberg met een prachtig uitzicht en het Christusbeeld waarvandaan je ook weer een heel mooi uitzicht hebt. Beiden zeker de moeite waard.

De volgende dag vlogen we, nadat we weer een prima transfer hadden gehad, naar Cuiaba en ook daar stond een gids met auto voor ons klaar, alles was wederom erg goed geregeld.
Toen we eenmaal op de Pantaneira zaten, de zandweg door de Pantanal, zagen we al direct hele families Capibara’s, de blauwe papagaai, jonge ooievaren, heel veel gekleurde vogels en heel veel alligators.

Na enkele uren dieren spotten, (we kregen er niet genoeg van zo overweldigd waren we) en over deze zandweg met zijn vele bruggen gereden te hebben kwamen we aan bij de Curicaca Lodge, een echte aanrader. Een oase van rust en overal vogels om je heen. Een prima bed, goed eten en direct aan een riviertje. Ook hier hadden ze gehoord van ons huwelijk en stond er s’avonds een fles wijn in een koeler op onze kamer wat een verrassing. Hier hebben we diverse excursies gedaan, met de boot gevaren en genoten van de reuzenotters, paard gereden vanuit de Puival lodge, en heerlijk gewandeld rondom de Curicaca lodge. We zagen hier de brulapen, alligators, neusbeertje, wasbeertje, heel veel vogels en ook de toekan die er naast ons huisje woonde en natuurlijk de Capibara’s eigenlijk te veel dieren om ze allemaal op te noemen.
Tijdens de rit naar de Puival pousada zagen we onderweg de reuzenmiereneter. Onze gids, die de gehele week tijdens ons verblijf in de Pantanal bij ons bleef, liet direct de chauffeur stoppen en we gingen te voet het weiland in waar heel veel termieten heuvels stonden om nog dichterbij foto’s te kunnen maken.

Zelfs bij de pousada komen de dieren tevoorschijn, zo kwamen de neusbeertjes en wasbeertjes tijden het diner vaak vlakbij. De omgeving is erg bosrijk en je kunt er zelfs op eigen gelegenheid een wandeling maken of even genieten van het zwembad. Wij hebben hier echt genoten van ons verblijf en het ontbrak ons aan niets en onze gids regelde verder alles voor ons. Zij deed erg haar best om het ons zo goed mogelijk naar de zin te maken, het verblijf was al een genot op zich.

Na een verblijf van 5 dagen die precies goed waren zijn we dieper de Pantanal ingereden naar een
andere lodge., de Jaguar lodge. Dit was een pousada die we zelf uitgekozen hadden maar niet zo aangeraden werd door Olaf reizen en ze hadden hier gelijk in, bleek achteraf. De reden voor ons was om de Jaguar te zien, en de lodge lag een uur rijden van de Cuiabarivier af waar je met de boot dit dier kon spotten. Hoewel natuurlijk de kans bestaat dat je hem niet ziet, het is en blijft natuur.
We werden ontvangen door een vriendelijke medewerker. Het eten was hier goed maar de bedden slecht. De eigenaar zelf had alleen oog voor 2 Engelse gasten die er vaker geweest waren en alles deed om het hen naar de zin te maken. En ons en nog een ander Engels stel een beetje negeerde. De excursies die we kregen wandeling en boottocht waren daarentegen wel prima geregeld.

De volgende dag gingen we met een soort van vrachtautotootje naar de rivier toe. Daar lagen 2 boten klaar voor de gasten om de rivier op te gaan. Het voorstel van de eigenaar om ipv een halve dag excursie rivier er een hele dag van te maken lieten we ons geen twee keer zeggen, prima idee.
Wij zaten met onze gids in 1 boot en volgden de eigenaar met 4 Engelse gasten. Tot aan de lunch hadden we geen Jaguar gezien maar de tocht over de rivier is al genieten op zich, je ziet veel Capibara’s en ook Alligators en wederom heel veel vogels. We genoten volop., ook hier weer een oase van rust.

Na een goede lunch gingen we weer verder met varen. We gingen over op een andere rivier en de eerste boot was een eindje van ons vandaan toen ik ineens een Jaguar zag lopen, ik geloofde mijn ogen niet. De bootman stopte direct en wat bleek het was een koppeltje. We konden ons geluk niet op. We hebben daar zeker een uur gelegen en gekeken, de andere boot kwam na 10 minuten terug zij konden ook meegenieten. Soms was het lastig spotten omdat ze de bosjes in gingen en dan weer
ergens verstopt gingen liggen. Hierna gingen we eigenlijk op weg terug naar het haventje en ons geluk kon niet op want in vol ornaat liep daar een mannetje Jaguar langs de oever, prachtig en hij ging er zelfs eens lekker voor liggen en ook dit moment lieten wij ons niet voorbijgaan en hier hebben we zeker nog 45 minuten genoten.

Na deze ongelooflijke tocht moesten we echt terug naar het haventje. Hier gingen we met het vrachtautotootje weer terug naar de lodge.
Dit was een geweldige afsluiter van onze dagen in de Pantanal. De volgende dag werden we opgehaald en zijn we, na nog een uitstapje naar de canyons vlakbij Cuiaba, naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Recife. Hier hadden we alleen een hotelovernachting in Canuriu’s Palace.
We hadden hier een prachtige kamer met deels uitzicht op de oceaan. De bedden waren erg goed en het ontbijt de volgende dag ook prima. We hadden nog enkele uurtjes en zijn nog even langs het strand gaan lopen dat op een steenworp afstand ervandaan ligt.
Hierna ging onze vlucht voor de laatste bestemming voor een week naar het eiland Fernando de Noronha. Daar werden we opgehaald door de eigenaar van de Pousada, Monseigneur Rocha, een hele vriendelijke man. We vonden het zo jammer dat we geen Portugees konden verstaan en hij sprak geen Engels dus met handen en voeten praten. Het verblijf was er geweldig, hele schone kamers, elke dag schone handdoeken en om de dag schoon beddengoed. Alles was er zo zuiver en het personeel erg vriendelijk, er heerst een hele gezellige sfeer.
Het is een klein eilandje met overal strandjes waar je bijna geen mensen ziet. Een prachtige azuurblauwe zee, heerlijk om te zwemmen en snorkelen. Hoewel wij niet zo heel veel vissen zagen.
Er was deze tijd van het jaar meer wind en dat veroorzaakte meer hoge golven en stroming.
We hebben er enorm genoten van de rust en alle natuur om ons heen, wat een prachtig eiland.
Er is een apart beschermd strand waar je alleen met een excursie kunt snorkelen en dat hebben we
ook gedaan met na afloop een wandeling die zeker de moeite waard is om te genieten van de vele uitzichten op de ruwere rotspartij waar je niet in zee mag zwemmen. Tijdens het snorkelen hebben we tot tweemaal toe een schildpad kunnen observeren, dat is genieten.
We hebben ook 2 dagen bij de eigenaar een buggie gehuurd om het eiland wat vele zandwegen kent te verkennen en dat is zeker de moeite waard. Hoewel het eiland niet groot is, is het wel heuvelachtig met flink wat bochten en met de auto kom je er dan makkelijker. Ook het uitzichtpunt waar de doflijnen vroeg in de ochtend bij elkaar komen is het waard om er naar toe te lopen. Een mooie wandeltocht van 20 minuten brengt je bij een uitzichtpunt waar je heerlijk kunt genieten van de rust en natuur en wij zagen midden op de dag toch nog heel veel dolfijnen zwemmen.
Wanneer je de tijd neemt , kun je hier heerlijk wandelen, zwemmen en op diverse strandjes genieten of een terrasje pikken met een prachtig uitzicht op zee. Het eten en drinken op het eiland is prima en vergelijkbare prijzen met Nederland of zelfs goedkoper. Er is een pinautomaat op het vliegveld en nog een vlakbij deze pousada. Tevens wordt de credit/mastercard bij vele restaurants geaccepteerd, geen probleem. Dit was een voor ons een fantastische vakantie met nogmaals heel veel dank aan Olaf reizen die voor ons deze reis tot een onvergetelijke reis maakte.

Relevante informatie bij dit reisverhaal

20 dagen Chili, Bolivia & Brazilië
24 dagen Natuurproeven in Colombia & Brazilië
5 dagen Fernando de Noronha
18 dagen Brazilië Natuurreis
24 dagen De Hoogtepunten van Brazilië
21 dagen Actieve Strandvakantie Brazilië